Publicador de contenidos


La Oficina Antideshaucios tramita un 80% más de expedientes de impago de alquiler respecto al 2019


24 de noviembre de 2020

En canvi, continuen disminuint les execucions hipotecàries i tambédisminueixen les ocupacions il.legals en xifres globals

L'Oficina aconsegueix aturar dos de cada tres desnonaments programats

Neus Truyol: "el que presentam avui és una radiografia de la realitat delsdesnonaments a la nostra ciutat i la mostra que feim feina i no n'aturarem defer fins que cap persona no quedi desatesa i sense llar. D'una banda, necessitammesures urgents i estructurals, econòmiques i d'habitatge. I d'una altra,exigim la suspensió dels desnonaments fins que no es sobreposi la crisi socialderivada de la pandèmia sanitària."

Palma,24 de novembre de 2020.- La regidora de Model de Ciutat, Habitatge Digne iSostenibilitat, Neus Truyol ha presentat avui el balanç d'activitat del'Oficina Antidesnonaments de Palma del que portem de 2020. Acompanyada peldirector general d'Habitatge de l'àrea, Josep M. Rigo, la regidora ha presentatles xifres globals posen de manifest l'evolució exponencial del nombred'expedients de lloguer que s'ha disparat els darrers anys: des de mitjan 2017la tendència s'invertí i començaren a créixer mentre disminuïen els expedientsper execucions hipotecàries. Aquest fet s'ha agreujat especialment  els darrers mesos, especialment de març ifins al juny i juliol.

Concretament, "els darrers 4 anys el nombre d'expedientstramitats per incompliment de lloguer es mantenia al voltant dels 400 anuals.En els 10 primers mesos d'enguany ja s'ha incrementat en més d'un 80 per cent,la qual cosa ha fet que s'arribés als 721 expedients a dia 31 d'octubre", haexplicat la regidora. En relació als expedients vius en aquesta data, 208 dels327 totals són de lloguer, la qual cosa representa un 64 per cent del total.

"La realitat és que la ciri sanitària provocada per la COVID19 ha fet agreujaraquesta situació i l'evolució mensual d'aquest 2020 mostra que el major nombred'obertura d'expedients d'aquest tipus es va produir els mesos d'abril, maig ijuny, degut a que encara no estaven en marxa les ajudesestatals. I el mes de setembre i octubre va disminuir però segueix estant perdamunt de la mitjana dels altres mesos de l'any.  

 Si bé es cert queel mes de setembre i octubre van disminuir, continuen per sobre de la mitjanad'altres mesos de l'any". De fet, el ritme i volum de feinas'ha incrementat molt i els i les treballadores de l'OAD obren de mitjana cadasetmana entre 20 i 25 expedients nous.

Truyol alerta que "els usuaris que acudeixen a l'OADdesprés d'esclatar la pandèmia principalment són usuaris que no cobren l'IngrésMínim Vital, que no poden accedir als ERTEs, o si el cobren, els hi ésinsuficient".

Es disparen les sol.licituds d'ajudes per fer front allloguer

Des de l'Oficina Antidesnonament es tramiten diversesajudes que depenen de l'àrea de Benestar per a cobrir necessitats bàsiques, comsón: alimentació, higiene personal, equipament de la llar, rebuts de la llum il'aigua, i relacionats amb el lloguer. En aquest darrer supòsit s'han disparatde forma molt greu comparat amb el 2019.

Concretament, enguany ja s'ha concedit ajudes per valorde 177.639€, de les quals el 96% corresponen a ajudes relacionades ambl'habitatge, ja sigui per pagar rebuts pendents, ajuda per pagar l'entrada a unlloguer o habitacions o pensions). Aquestes ajudes ascendeixen a 170.826€, querepresenten un 160% més respecte el 2019 quan se'n varen concedir 65.556€ peraquests conceptes.

Expedients per execucionshipotecàries: decreixement continuat

Pelque fa al nombre d'expedients per execucions hipotecàries, es manté el ritme dedecreixement continuat. L'any 2016 es varen gestionar 286 expedients, i el 2020aproximadament 102.

Ocupacions il.legals:disminueixen respecte el 2019

També el nombre d'expedients tramitats per ocupacions il.legals hadisminuït en xifres globals respecte l'any 2019: actualment s'estan gestionant un 40% manco d'expedients perocupacions si es compara amb les xifres de2019. Concretament, 89 expedients enfront dels 149 que es varentramitar durant tot l'any passat. 


I d'aquests 89, 55 estan oberts actualment. És adir, dels 327 expedients oberts a data 31/10, només 55 afecten a ocupacionsil.legals, això és un 17%.  

Llançaments aturats: l'OADatura dos de cada tres desnonaments programats

Enrelació als llançaments aturats amb data de llançament, l'OAD ha aturat oaplaçat dos de cada tres desnonaments programats des de l'inici de la sevaactivitat el 2015. "És un percentatge d'èxit en la seva gestió, que representaun 66% de mitjana, una xifra molt importa", ha valorat Truyol. "Malgrattot, tenim molt clar que continuarem fent feina de valent perquè ningú quedienrere. Perquè la pèrdua de l'habitatge és la porta de l'exclusió social i garantir-nel'accés és un dret fonamental per poder tenir una vida digna".

La tasca de l'OAD: obre cadasetmana entre 20 i 25 nous expedients

L'OAD fa una tasca imprescindible d'informació, assessorament, acompanyament, informessocials de vulnerabilitat i mediació amb bancs i jutjats que realitza elpersonal de l'OAD, que representa 4.252 expedients des del'obertura de l'oficina l'any 2015. Aquesta feina ha anat en augment i elsdarrers dos anys, les xifres se situen en una mitjana de més 1.000 expedientscada any. Els darrers mesos, s'obren de mitjana cada setmana entre 20 i 25expedients nous.

Toti que l'Oficina aconsegueix aturar dos de cada 3 desnonaments, la realitat ésque se'n continuen fent una vintena al mes, la qual cosa suposa gairebé undesnonament al dia. "Aquest 1/3 que no hem pogut aturar es deu amotius molt diversos, però la majoria dels casos es deu que la justícia no solaturar els desnonaments per 2a vegada, tot i tenir informe de vulnerabilitat del'OAD", ha explicat Truyol.

D'ara i els propers 6 mesos (nov-març21), l'OAD ja gestiona més de 60 desnonamentsamb data de llançament. Una mitjana de 20 al mes, gairebé un cada dia. "Lasituació a dia d'avui és greu i es preveu que empitjori els propers mesos,perquè no tenim la data d'alguns usuaris que estam pendents d'avaluar i perquèels jutjats encara estan posant noves dates dels ajornats en estatd'alarma".

"Exigim la suspensió dels llançaments judicials i la revisió delsexpedients ja que no són desnonaments, sinó projectes de vida", ha incidit laregidora.

Concretament i respecte el 2020, cal recordar que durant l'estat d'alarmaes varen suspendre els terminis administratius en els mesos de març a juny.Aquesta aturada ha provocat que els llançaments amb data entre aquests mesos iels següents s'han alterat, i des del mes de juliol els jutjats estanreprogramant els llançaments. És a dir, l'OAD ha aturat actualment a data31 d'octubre 156 desnonaments amb data de llançament, i molts altres ques'estan gestionant cada setmana.  

Mediació amb les entitatsbancàries

"També cal obligar els bancs i les entitats financeres a omplir amb el Codide Bones Pràctiques, a oferir lloguers socials i a regular la moratòria dedeute hipotecaris, entre d'altres. No és de rebut que només un 34 per cent delsexpedients que s'han treballat ambentitats bancàries hagin aplicat el Codi de Bones Pràctiques i haginconcedit la reestructuració del deute" Concretament, 69 casos de199 sol.licitats. Dels quals 42 han estat denegats i 88 encara estan en procés. Desdel principi de l'obertura OAD.  

L'accés a lloguers socials amb les entitats bancàries: objectiude moment frustrat i a hores d'ara, pendent

Del total de 373 lloguers sol.licitats des del 2015, nomésse n'han concedit 139, la qual cosa representa poc més d'un 37%. I la tendènciamarca un clar descens d'aquesta voluntat per acordar lloguers socials.  L'any 2016 es va aconseguir una punta de 61 lloguers socials, però l'any2019 només 7 i el que portem d'any només 2. 

Mesures urgents i estructurals, econòmiques i d'habitatged'emergència

"Necessitam accions contundents. Ningú pot quedarenrere perquè la pèrdua de l'habitatge és la porta de l'exclusió social. Ical recordar que les ajudes econòmiques o la mediació, o l'ajornament, sónnomés para-xocs, necessitam mesures estructurals".


Neus Truyol ha exposat les mesures necessàries que s'han de dur a terme perfrenar aquesta crisi habitacional des de dos punts de vista:

Exigir més recursos legals: 

1. Suspensió dels llançaments judicials.

2. Obligar als bancs i entitats bancàries a complir ambel Codi de Bones Pràctiques i oferir lloguers socials.

3. Limitar els preus dels lloguers de forma urgent. 

4. Facultar entitats locals a regular incentius ogravàmens fiscals a través de l'IBI per mobilitzar el parc d'habitatges buits.

Exigir més recursos econòmics: 

1. Govern estatal ha d'agilitzar pagament de l'IngrésMínim Vital perquè NO s'està pagant.

2. Més recursos supramunicipals per reforçar OAD

3. Desenvolupar Llei d'Habitatge: pisos buits i oficinaacompanyament en matèria d'habitatge.  

4. Perseguir els fons voltor i exigir que surtin a lallum els pisos buits amb les quals especulen. 

Fecha última modificación: 5 de mayo de 2023